США приступили до створення надсучасного озброєння — конвертоплана третього покоління

V-22 Osprey
V-22 Osprey

Американська компанія Bell Helicopter представила проект перспективного конвертоплана третього покоління. З цією машиною фірма має намір взяти участь у ще не оголошеному тендері армії США на створення середнього багатоцільового вертольота або конвертоплана, який після 2030 року повинен буде замінити відразу кілька типів гвинтокрилої техніки. Запропонувавши військовим новий конвертоплан, Bell Helicopter, схоже, має намір змінити долю техніки такого класу — хоча й закуповуваної американськими збройними силами, але все ж користується поганою славою.

Нові гвинтокрили:

Можливість виконувати зліт і посадку в обмеженому просторі, перевозити вантажі або війська на велику відстань і на великій швидкості за допомогою однієї-єдиної машини завжди представляла для американських військових великий інтерес. Ці завдання здатний виконувати особливий клас гвинтокрилої техніки ─ конвертоплани. За рахунок змінюваного кута нахилу несучих гвинтів ці машини здатні злітати і сідати по-вертолітному на обмеженій ділянці місцевості, а виконувати польоти ─ як літаки на відносно великій швидкості і на більші, ніж у вертольота, відстань. Розробка апаратів, здатних поєднувати в собі позитивні якості вертольотів і літаків, проводилася в США з 1930-х років. Її результатом стало створення поки єдиного в світі серійного конвертоплана Bell Boeing V-22 Osprey.

Bell V-280 Valor
Bell V-280 Valor

Перспективний конвертоплан Bell Helicopter, що отримав назву V-280 Valor (V ─ vertical lift, вертикальний зліт; 280 ─ крейсерська швидкість у вузлах), буде запропонований Армії США на тендері FVL, який планується оголосити в рамках програми Future Vertical Lift. Реалізацією програми Армія США займається з 2004 року, однак через різного роду затримки конкретних результатів по ній поки отримано не було. Згідно з діючими завданням програми, військові мають намір отримати перший літаючий демонстратор технологій у 2017 році. Нові машини в складі армійської авіації після 2030 року повинні будуть замінити застарілі багатоцільові вертольоти UH-60 Black Hawk, ударні AH-64 Apache і транспортні CH-47 Chinook.

Формальних вимог до перспективного вертольоту або конвертопланів американські військові також поки не сформували. При цьому вони все ж оголосили, що нові машини за своїми швидкості, вантажопідйомності, дальності польоту, паливної ефективності та здатності до зависання «повинні перевершувати всі існуючі гвинтокрильні літальні апарати». Імовірно, нові вертольоти повинні будуть уміти висіти на висоті не менше трьох тисяч метрів і здійснювати крейсерські польоти на висоті не менше 9,1 тисячі метрів. Створення такого типу машини зажадає розробки універсальних двигунів, пристосованих до виконання різнорідних завдань, і системи забезпечення пілотів киснем.

Bell V-280 Valor
Bell V-280 Valor

У березні 2013 року командування Армії США в рамках програми FVL оголосило конкурс на створення нової силової установки для авіаційної техніки вертолітного типу. Згідно з вимогами, нові двигуни повинні забезпечувати тривале знаходження вертольота на бойової позиції, збільшений бойовий радіус, зменшене споживання палива і значно більш тихий політ в порівнянні з існуючими машинами. До розгляду будуть прийматися проекти двигунів з потужністю на валу від 40 до десяти тисяч кінських сил. Демонстраційні зразки нових силових установок повинні бути готові до початку льотних випробувань перспективних вертольотів в 2017 році.

Не виключено, що в новому проекті вертолітних двигунів будуть використані напрацювання, отримані в рамках програми AVSPOT по створенню вертолітних турбін із змінною швидкістю обертання. У листопаді 2012 року американська компанія Pratt & Whitney отримала контракт Армії США на розробку такої турбіни. Перший подібний агрегат повинен з’явитися вже в 2016 році. За допомогою нових турбін вертольоти зможуть підніматися на висоту не менше 7,6 тисячі метрів, зберігаючи повну маневреність. Очікується, що двигуни з турбінами змінної швидкості будуть надійніше і економічніше існуючих силових установок.

Майже трансформер

Проект свого нового конвертоплана Bell Helicopter представила 10 квітня 2013 на щорічному професійному форумі Американської асоціації військовослужбовців армійської авіації в Форт-Уорт в Техасі. Згідно із заявою компанії, перспективна машина відноситься до конвертопланів третього покоління. Втім самі критерії, за якими було здійснено поділ авіаційної техніки такого класу на покоління, американська фірма не уточнила. Ймовірно до першого покоління Bell Helicopter відносить машини XV-3 і XV-15, що розроблялися в 1950-1970-х роках, а до другого ─ серійні V-22 і перспективні цивільні AW609, створювані спільно з італійською компанією AgustaWestland.

pic_1366012586За попередніми розрахунками, V-280 зможе здійснювати польоти на крейсерській швидкості в 518,6 кілометра на годину, а бойовий радіус машини складе 926-1481 кілометр. Дальність розгортання машини без залучення допоміжних сил складе 3,9 тисячі кілометрів. Конвертоплан отримає електро-дистанційну систему управління з потрійною надмірністю. Крім того, Valor планується оснастити забираються шасі і двома бічними дверима шириною 1,8 метра для швидкої висадки і посадки десанту. До складу екіпажу конвертоплана входитимуть чотири людини. Крім того, Valor зможе перевозити до 11 десантників.

На відміну від серійного V-22 двигуни V-280 будуть нерухомими: при переході з вертолітного в літаковий режим і назад своє положення будуть міняти тільки гвинти. За даними Bell Boeing, така конструкція значно спростить висадку та посадку десанту, а також полегшить прицілювання для стрільців в дверних отворах. Ще однією відмінністю від V-22 стане нормальна стреловідность несучого крила, яке буде виготовлятися як цілісна деталь з композиційних матеріалів. Така технологія дозволить швидко виявляти дефекти, що виникають в ході експлуатації. Фюзеляж Valor також буде виготовлятися з використанням композиційних матеріалів.

pic_1366018522
Зліва ─ бойові радіуси UH-60 (зелений) і V-280 (синій), накладені на карту Афганістану. Праворуч ─ бойові радіуси вертольотів, накладені на карту Азіатсько-Тихоокеанського регіону.

Нарешті, конвертоплан отримає V-образне хвостове оперення. Воно дозволить стабілізувати політ в літаковому режимі і дещо зменшити ефективну площу розсіювання конвертоплана. На суд американських військових Bell Helicopter має наміри винести два варіанти V-280: транспортний і ударний. Першим передбачається замінити застарілі вертольоти Black Hawk, а другим ─ Apache. У носовій частині ударної версії машини на спеціальній турелі розміститься гармата. Новий конвертоплан також зможе нести високоточне озброєння в підвісних контейнерах.

По-видимому, запропонувавши Армії США проект нового конвертоплана, Bell Helicopter має намір змінити усталене ставлення до машин такого класу. Справа в тому, що серійні конвертоплани V-22 американські військові хоча й купують (141 машина стоїть на озброєнні морської піхоти і ВПС США), але все ж вважають їх ненадійними і технічно дуже складними. Причиною такої думки стала втрата чотирьох прототипів Osprey в 1991-2000 роках (загинули 30 осіб), а після прийняття на озброєння в 2007 році ─ ще трьох конвертопланів (загинули шість чоловік). З цієї причини, зокрема, в 2012 році Японія тривалий час не пускала V-22 на американську базу на Окінаві, а потім не дозволяла конвертопланам виконувати польоти над японською територією.

Участь у тендері Армії США з V-280, ймовірно, допоможе Bell Helicopter успішніше просувати Osprey на світовому ринку. Через погану славу цього конвертоплана компанії поки не вдалося підписати жодного експортного контракту на V-22. При цьому протягом останніх десяти років можливістю покупки або лізингу таких машин цікавляться щонайменше шість країн, серед яких Ізраїль, Канада та Об’єднані Арабські Емірати.

Конкуренція

Bell Helicopter стане не єдиним учасником тендеру Армії США. Про намір подати заявки на конкурс вже оголосили американські компанії Sikorsky, Boeing, AVX Aircraft, Piasecki Aircraft і європейський концерн EADS. Цікаво, що Boeing, що випускає конвертоплани V-22 в партнерстві з Bell Helicopter, в новому проекті вирішив долучитися до Sikorsky. Консорціум цих двох компаній має намір запропонувати військовим високошвидкісний вертоліт JMR-TD, створений на базі досвідченого X2. Нова машина буде побудована за соосной схемою і отримає штовхаючий повітряний гвинт у хвостовій частині. Перспективний вертоліт зможе здійснювати польоти на крейсерській швидкості в 425 кілометрів на годину. Інші подробиці проекту поки невідомі.

EADS пообіцяв запропонувати американським військовим новий вертоліт, подробиці про який не розкриваються. Імовірно, він буде створений на базі досвідченого Eurocopter X3. Ця машина побудована за класичною схемою з одним несучим гвинтом і двома тягнучими повітряними гвинтами, розташованими на закінцівках консолі крила посередині фюзеляжу. X3 здатний виконувати польоти на швидкості в 407 кілометрів на годину на висоті до 3,8 тисячі метрів. Перший політ дослідного вертольота відбувся у вересні 2010 року. Виробляти серійно такі машини не планується, проте EADS і консорціум Eurocopter намір використовувати отримані технології в перспективних вертольотах.

AVX JMR
AVX JMR

Компанія AVX Aircraft планує запропонувати Армії США вертоліт AVX JMR, який буде побудований по соосной схемі з двома штовхаючими вентиляторами в хвостовій частині. За попередніми даними, цей вертоліт зможе здійснювати польоти на крейсерській швидкості в 430 вузлів. Основні параметри цієї машини поки невідомі. В даний час AVX Aircraft займається продувкою декількох моделей перспективного вертольота в аеродинамічній трубі. За попередніми даними, в AVX JMR 60 відсотків підйомної сили будуть забезпечувати несучі повітряні гвинти, а решта 40 відсотків ─ вентилятори.

Нарешті, Piacesky Aircraft займається створенням вертольота PA61-4 на базі дослідної машини X-49A Speedhawk (створена на основі багатоцільового UH-60 Black Hawk). За попередніми розрахунками, вертоліт, побудований за класичною схемою з тунельним повітряним гвинтом в хвостовій частині, зможе виконувати польоти на швидкості в 432 кілометри на годину. Він буде високоманевреним, оскільки пілот зможе управляти вектором тяги, створюваним хвостовим повітряним гвинтом. Вертоліт також отримає довге крило для створення додаткової підйомної сили в польоті. До слова, на базі PA61-4 планується створити вертоліт без крила для флоту і легку багатоцільову машину без хвостового гвинта.

Командування Армії США не виключає, що після 2017 року можуть бути підписані контракти на розробку гвинтокрилих машин відразу з двома компаніями. Неофіційно фаворитами ще не оголошеного тендеру вважаються Sikorsky / Boeing, Bell Helicopter і EADS.

До 2030 року залишається ще 17 років, і за цей час багато чого може помінятися. Спочатку американські військові планували отримати льотний прототип перспективної гвинтокрилої машини з новими двигунами в 2010 році. Тим не менше через початок глобальної фінансово-економічної кризи в 2008 році і послідував за ним урізування витрат на деякі оборонні програми, терміни були зрушені на більш пізній час. Тепер же, прагнучи збалансувати державний бюджет, уряд США з березня 2013 зобов’язало Пентагон щороку урізати військові витрати (на 46 мільярдів доларів у поточному році), що може знову призвести до перенесення термінів, а можливо навіть і скасування програми. Американським військовим до цього не звикати.

По матеріалам: lenta.ru

[vkcomments]